Hanze Ensemble


Spread the love

Hanze Ensemble

Datum/Tijd
Datum: 08/06/2024
Tijd: 19:30 – 20:30

Locatie
Lidwinakerk

Categorieën


Het Hanze Ensemble en bestaat uit musici die elkaar kennen uit het Philips Symfonie Orkest uit Eindhoven en Caecilia Camerata uit Utrecht.

Programma

Het programma wat op 8 juni door het Hanze Ensemble ten gehore wordt gebracht is:

  1. Air – J.S. Bach (uit 3e orkestsuite); (5 min)
  2. Hobokwartet – W.A. Mozart, KV 370; (15 min)
  3. Hoornsextet – L. van Beethoven, opus 81b; (10 min)
  4. Klarinetkwintet – W.A. Mozart, KV 581. (30 min)

Toelichting

Air

De Air uit de 3e orkestsuite is mogelijk een van de bekendste werken van Bach. Het werk is afkomstig uit de 3e orkestsuite die bezet is met hobo’s en trompetten. In dit deel zwijgen die echter allen en het deel voelt als een meditatie, een aria waarin de verschillende strijkers de solostemmen spelen, laat u meevoeren in deze prachtige muziek.

Hobokwartet

Het hobokwartet in F majeur , K. 370/368b, werd begin 1781 geschreven door Wolfgang Amadeus Mozart. Het kwartet is gescored voor hobo, viool, altviool en violone basso of cello. In 1780 werd Mozart uitgenodigd in München om keurvorst Karl Theodor te bezoeken, die de opera Idomeneo had besteld voor een carnavalsviering. Terwijl hij in München was, hernieuwde Mozart de kennismaking met Friedrich Ramm, een virtuoze hoboïst in het Münchense orkest. Het was voor Ramm dat Mozart het kwartet componeerde om te pronken met zijn virtuositeit en de verbeteringen die destijds aan de hobo waren aangebracht. Eén manier waarop dit stuk het instrument liet zien, was het gebruik van de “hoge F” boven de notenbalk, een noot die zelden wordt gespeeld in enig repertoire dat eerder voor de hobo is geschreven.

Dit stuk is een kamermuziekwerk, maar het bevat elementen die naar andere muziekgenres verwijzen en vereist een behoorlijke hoeveelheid virtuositeit. Door het grote virtuoze spel van de hobo en de grote mate waarin de strijkers de hoboïst simpelweg begeleiden, lijkt het bijna op een concert, maar dan met slechts vier spelers in plaats van een heel orkest.

Hoornsextet

Het sextet voor hoorns en strijkkwartet, op. 81b, is geschreven door componist Ludwig van Beethoven, waarschijnlijk rond 1795, en uitgegeven door Simrock Verlag in 1810. Het staat in de toonsoort E ♭ majeur en is bezet voor twee hoorns en een strijkkwartet. Het is waarschijnlijk gemodelleerd naar het Hoornkwintet in dezelfde toonsoort van Mozart ( KV 407) en net als het eerdere werk is het geschreven in concertante stijl, met virtuoze partijen voor de twee hoorns.

Vóór de publicatie door Simrock in 1810 is er niets bekend over de omstandigheden van de compositie van het stuk, behalve het bestaan van een paar schetsen die bevestigen dat het werk halverwege de jaren 1790 is gecomponeerd. Het concertante karakter van het stuk heeft schrijvers als John Henken ertoe aangezet te speculeren dat het stuk mogelijk geschreven is voor specifieke artiesten uit Bonn, en hun verbazing te uiten dat er niet meer bekend is over de vroege geschiedenis van het werk.

Klarinetkwintet

Het vierdelige Kwintet voor klarinet en strijkkwartet in A-groot (KV 581) werd in 1789 geschreven door Wolfgang Amadeus Mozart. Het is het eerste klarinetkwintet en wordt beschouwd als een meesterwerk van de kamermuziek en als een van de belangrijkste composities voor klarinet. Mozart was een vriend en logebroeder van de klarinettist Anton Stadler. Hij schreef het Klarinetkwintet voor hem in 1789. Mozart schreef het stuk niet voor een gewone (sopraan)klarinet, maar voor een mede door Stadler ontwikkelde klarinet, die tegenwoordig een bassetklarinet wordt genoemd en zich onderscheidt door het feit dat hij in de diepte niet alleen (genoteerd) reikt tot kleine E, maar tot kleine C, d.w.z. een kleine terts lager, vandaar dat zijn onderstuk ongeveer 18 cm langer is dan dat van de gewone A-klarinet. Het was op een dergelijk instrument dat de eerste uitvoering plaatsvond op 22 december 1789 in de Weense Tonkünstler-Societät met Stadler als solist.

Ook het Concerto voor klarinet en orkest dat twee jaar later werd gecomponeerd (K622) is geschreven voor bassetklarinet. Omdat dit type klarinet zich echter niet kon vestigen in de klarinetfamilie, werden beide werken in het begin van de 19e eeuw herschreven zodat ze op de normale A-klarinet konden worden gespeeld. Echter zijn de originele partituren samen met de kopieën verloren gegaan. Vanaf het midden van de 20e eeuw werden door verschillende klarinettisten pogingen ondernomen om de oorspronkelijke partituren te reconstrueren. Tegenwoordig worden beide werken dus zowel in de ene als in de andere versie uitgevoerd.

Musici

Het Hanze Ensemble bestaat uit:

  • Lothar Blom – viool 1
  • Gwendolyn van Sijl – viool 2
  • Thomas Stolwijk – altviool
  • Floor Bakker – cello
  • Ildikó Schermann – contrabas
  • John Adams – hobo
  • Maarten Theulen – hoorn
  • Warner ten Kate – hoorn
  • Jeroen Salm – klarinet